پرورش روحی فرزندان



 


پرورش روحی فرزندانمان در محیط پاک معنوی
همه والدین در تربیت فرزندان خود به دنبال برترین راهکارها هستند تا
بتوانند در فضایی معنوی فرزندانشان را به قرار گرفتن در مسیر صحیح زندگی
یاری نمایند. توجه به این که نهادهایی همچون آموزش و پرورش و رسانه های
جمعی قابل اعتماد تلقی می شوند، برخی از پدران و مادران این مسئولیت
سنگین خود را فراموش کرده اند. به عبارت دیگر، نه فرصتی برای تربیت
فرزندان وجود دارد، نه علم آن؛ و نه اهمیتی که والدین را وادارد تا بیشتر
از غذای شب و لباس فرزندانشان، به فکر تربیت فکری و معنوی فرزندانشان
باشند. کودکان در کنار دوستان، در کوچه ها، در مقابل تلویزیون ها و
مونیتورها بدون داشتن معلمی معنوی به بلوغ می رسند و والدین در تعجب اند
که چرا رفتار کودکانشان این قدر متفاوت با آنهاست؛ آنان هنوز مشکل را
درنیافته اند. این مشکل به دلیل فراموشی اصلی ترین وظیفه پدری یا مادری -
یعنی تربیت معنوی فرزندان - است. تقویت و تکامل شخصیت فرزندان و کنترل و
تنزیه آنها از هرگونه عیب و نقص ممکن، سنگین ترین مسئولیتی است که بر دوش
والدین است. ما به می دانیم که تمامی انسان ها با سرشت و فطرتی پاک متولد
می شوند، که زندگی اسلامی بر آن استوار است. بعدها به واسطه والدین است
که کسی مسیحی، یهودی یا زرتشتی می شود. تعلیم و تربیت اسلامی به مسئولیت
سنگین پدر تأکید کرده است و عمیقاً این موضوع را مورد توجه قرار داده، به
نحوی که طبق نظر آیین اسلامی اگر پدر خانواده در پرورش فرزندان مراقبت
کمتری داشته و سهل انگاری کند، گناهکار خواهد بود. از پیامبر اکرم (ص)
نقل شده است: «این گناه کافی است که گناهکار افراد مورد علاقه اش را از
دست بدهد.» براساس روایتی پیامبر اسلام (ص) فرمودند: خداوند از هر چوپانی
راجع به گله اش سؤال خواهد کرد که آیا از آنها به خوبی مراقبت کرده است،
یا این که آنها را به حال خود رها کرده است. خداوند از پدرها هم در
ارتباط با اهل خانواده اش سؤال خواهد کرد. پیامبر (ص) فرمودند فرزندانتان
را گرامی بدارید و برای تعالی ایشان در تربیتشان جد و جهد کنید. اینها
نمونه هایی هستند که نشان می دهند شریعت و قانون الهی به تعلیم و تربیت
کودکان اهمیت بیشتری می دهد. قانون اسلام به پدرها حکم می کند که به
معنویات فرزندانشان اهمیت بیشتری بدهند و در تهیه لوازم زندگی آنها
بکوشند، تا فرزندانشان رشد متعادلی داشته باشند. پدر باید فرزندانش را با
کتاب خدا و روش زندگی پیامبر بزرگوار تعلیم دهد، تا این که باغ فطرت آنها
گل دهد و به بار بنشیند و سایه بگستراند. والدین با غفلت از کودکانشان
بهانه می آورند که جامعه باعث بـَد بار آمدن آنها شده است. ما در قرآن
مجید ، امثال و حکم ، تعلیمات و بالاخره چراغی داریم که روشنایی می دهد.
خداوند بزرگ در کتاب آسمانی خود فرموده است: «ای مؤمنان خود و خانواده
تان را از آتشی حفظ کنید که هیزم های آن مردم و سنگ ها هستند.» (سوره 66،
آیه 7) یعنی به آنها یاد دهید چه چیز می تواند آنها را از این آتش در
امان نگه دارد. شیخ ابوحامد غزالی این آیه را چنین تفسیر کرده است: «قطع
نظر از این که چگونه مراقبت پدر، فرزندانش را از آتش این دنیا حفظ می
کند، مراقبت او در خصوص رهایی از آتش دنیای آخرت باید در اولویت قرار
گیرد. این مراقبت باید در تربیت و تعلیم فرزندان به بهترین روش صورت
پذیرد و همچنین در دور نگهداشتن آنها از دوستان بد بیشتر باشد.» کودکان
مسلمانی که در کشورهای غیراسلامی زندگی می کنند، نیاز بیشتری به محیط
آموزشی فرهنگی دارند، محیطی که مبانی فهم، درک و تعلیم مذهب را بیشتر از
کشورهای مسلمان برای کودکان فراهم آورد و شدیداً پایبند آن باشد. محیط
سالم، محیطی است که زندگی روزمره کودک را با تعلیمات درستی از اسلام در
بر می گیرد؛ این محیط ایده آل، متفاوت از محیط فعلی است که جامعه این
کشورها به وجود آورده است، جامعه ای که نه تنها اساساً به کودک کمکی نمی
کند، بلکه کودک به خاطر چیزهایی که در مدارس و همچنین از طریق وسایل
ارتباط جمعی ناسالم یاد می گیرد، اثرات منفی و مخربی دریافت می دارد. در
خصوص این موضوع آنچه تعجب آور است، غفلت تعدادی از خانواده های مسلمان از
فرزندانشان است، آنها فرزندان خود را به جریان های آلوده کفر می سپارند
تا آنها را به گونه ای که خوشایندشان است تربیت کنند و وقتی کودکان بزرگ
شدند، ارتباط برقرار کردن با آنها، نصیحت کردن آنها و هدایت آنها به سوی
اخلاقیات دینشان، فوق العاده مشکل می شود و آنچه تعجب آور است این است که
والدین با نادیده گرفتن، غفلت و بی توجهی نسبت به رفتار فرزندانشان در
زمان کودکی بهانه می آورند، که جامعه باعث «شر» بار آمدن فرزندانشان شده
است. بنابراین خانواده در کنترل عواملی که بر رفتار کودکان تأثیر منفی می
گذارد، مسئولیت بسیار سنگینی دارد. خانواده همچنین وظیفه دارد که کودک را
به سویی راهنمایی کند که درک و فهم او را از مذهبش تضمین کند. به همین
نحو باید با مشکلات زیادی که معلول این عوامل هستند، دست و پنجه نرم کند.
مهمترین راه پیشگیری از رفتار بد و ناشایست، این است که در ضمن برآوردن
نیازهای عاطفی عقلانی و جسمانی او، از کودک در خانه مراقبت کنیم. ارضای
این نیازها به کودک کمک می کند با دیگران رفتار خوبی داشته باشد و او را
از برخی وسایل ارتباط جمعی دور نگاه می دارد و از تأثیرات منفی آن حفظ
خواهد کرد

۱۷ راهکار برای مشکلات نوجوانان


17راهکار برای مشکلات نوجوانان

1- شناخت شخصیت نوجوان:

ما والدین با شناخت ویژگی‌های دوره نوجوانی بسیاری از رفتارهای ناخوشایند آنان را غیرطبیعی نپنداریم که موجب بروز عکس‌العمل در ما شود و به تیرگی روابط با نوجوان نیانجامد.

2- استفاده از روش تغافل (نادیده گرفتن):

از موثرترین روش‌های تربیتی در این دوره «روش تغافل» است. یعنی مسائل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید و یا او را به لحاظ رفتارهایش دائم باز خواست ننمائیم بلکه نوجوان بایستی همواره در حالت خوف و رجاء باشد.

3- ایفای نقش راهنمایی بجای دستوری:

در برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم یعنی این واقعیت را بداند که نخستین مسئول حلّ مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام نماید و ما والدین فقط وظیفه ی راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود.

4- آموزش:

مهمترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع می‌باشد که ضروری است برای کاهش ترس و اضطراب‌های نوجوانی آموزش‌های لازم در مورد بلوغ، دوست‌یابی، حل مساله، گذراندن اوقات فراغت، برنامه‌ریزی درسی و مواردی از این قبیل به نوجوان آموزش داده شود.

5- برقراری رابطه دوستانه و عاقلانه:

ما والدین با مراقبت دوستانه و عاقلانه خود احساس ایمنی و اطمینان را در وجود نوجوان ایجاد می‌کنیم.

6- اعتماد سازی:

باید بیاموزیم که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خودمان جلب و جذب کنیم، چنانچه اعتماد میان نوجوان و والدین کمرنگ شود او برای حل مسائل خود به دیگران مراجعه می‌کند.

7- ارتباط کلامی مقدمه ارتباط عاطفی:

ما والدین با تنظیم ساعات کار خود و بسترسازی مناسب در منزل بایستی فرصت کافی برای «ارتباط‌های کلامی» با اعضای خانواده به ویژه نوجوان را فراهم آوریم چرا که ارتباط کلامی خود مقدمه «ارتباط عاطفی» است که نوجوان سخت به آن نیازمند است.

8- تاکید بر محبت و پرهیز از خشونت:

ارتباط با نوجوان اگر بر اساس عشق و علاقه و صمیمیت استوار باشد اعتماد به نفس را در او تامین و تضمین می‌نماید و اگر بافشار و خشونت همراه باشد ممکن است موجب اختلال عصبی و دشواری‌های روانی در او شود.

9- الگوهای رفتاری والدین:

نوجوان علاقمند است که والدین دارای شخصیتی مستحکم و با ثبات و پایدار باشند چون به اتکاء شخصیت و همانند سازی آنان نیازمند است و توجه والدین به الگوهای رفتاری خود مورد تاکید است.

10- پرهیز از مناقشات خانوادگی:

خانه بایستی محل آرامش و امن و مستحکمی برای اعضاء خانواده به ویژه نوجوان باشد و مناقشات و جرو بحث‌ها و دعواهای علنی والدین به آن لطمه نزند و بهانه گریز نوجوان از خانواده را فراهم نیاورد.

11- گوش دادن:

با نوجوان صحبت کنیم و به سخنان او با علاقه گوش فرا دهیم و بدانیم که خوب گوش کردن به حرف‌های نوجوان رمز ارتباط موثر با اوست.

12- تکیه بر نقاط قوت:

با مشاهده ی برخی ضعف‌ها، نوجوان را تحقیر و سرزنش و یا با دیگران مقایسه‌اش نکنیم بلکه بیشتر سعی نمائیم برای از بین بردن ضعف‌هایش قوتش را تجلی بخشیم.

13- انتظار به اندازه:

با کسب شناخت همه جانبه از نوجوان به اندازه ی توان و ظرفیت وجودیش از وی انتظار داشته باشیم.

14- اجازه خطا کردن به‌ نوجوان بدهیم:

نوجوان بایستی بیاموزد که از مشکلات گریزان نباشد بلکه برای حل مشکلاتش به دنبال کشف راه حل باشد و این زمانی است که اجازه خطا کردن را به او بدهیم تا از خطا کردن احساس گناه نکند و بتواند فرصت یافتن راه حل را بیابد.

15- مشورت با نوجوان:

نوجوان در اندیشه ی مستقل شدن است بنابراین نبایستی عقاید خود را بر او تحمیل کنیم بلکه بایستی او را تحمل کرد و با مشورت گرفتن از او در امور خانه در کسب استقلال یاریش کنیم.

16- فعال بودن نقش پدر در تربیت نوجوان:

همان‌گونه که «مادر» نخستین گذرگاه کودک و نوجوان به زندگی اجتماعی است آنچه که بسیار مورد نیاز یک نوجوان است وجود «پدری» است که خانواه بتواند بر او تکیه کند. «پدری» که گرم، مهربان و پرشور باشد.

17- پذیرش بدون قید و شرط نوجوان:

نوجوان را همانطور که نشان می‌‌دهد بپذیریم نه ‌آن‌طور که در رویا و تخیل خود تصور می‌کنیم و بدانیم اگر نوجوان در خانواده مورد احترام قرار گیرد، یاد می‌گیرد خودش را آن‌طور که هست بپذیرد.

روش تن آرامی

تن آرامی یا ریلکسیشن، تکنیکی است برای آرام سازی عضلات بدن. از آنجا که بین ذهن و تن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، هرچه که شما در جسم خود آرامش بیشتری برقرار می کنید، در ذهنتان نیز آرامش بیشتری برقرار می شود. اغلب کسانی که از عدم تمرکز فکر، شکوه و شکایت می کنند در حقیقت از افکار مزاحم ذهنی خود می نالند و همیشه می پرسند با این افکار مزاحم که ذهن ما را اشغال کرده، چه کار کنیم؟ . آرام سازی پس از ایجاد تنش ریلکس پیشرونده یا تجسمی. : پای راست ۲٫ پای چپ دست راست ۴٫ دست چپ شکم وکمر ۶٫ سینه و کتفها صورت پوست سر. : . پای راست خود را از انگشتان تا کمر در ذهن خود مجسم کنید. آن را احساس کنید و فرمان شل شدن بدهید: “پای راست من، راحت و آرام شو.” هر جا که انقباض و تنشی احساس می کنید به طور ارادی آن را شل کنید و به خود تلقین کنید: “پای راست من لحظه به لحظه شل تر و آرامتر می شود.” اکنون انبساط و شل بودن و آرام بودن را در پای راست خود حس کنید. . پای چپ خود را به همان صورت مجسم و احساس کنید. فرمان دهید: ” پای چپ من راحت و آرام شو.” به طورارادی پای چپ خود را شل تروشل ترکنید و به خود تلقین کنید که لحظه به لحظه چنین می شود. پای چپ ِ آرام شده و شل شده ی خود را احساس کنید. . اکنون هر دو پایتان در نهایت راحتی و آسودگی است. ذهن خود را متوجه دست راست خود کنید. از انگشتان تا شانه را در ذهن خود ببینید و فرمان دهید: “دست راست من منبسط و آرام شو.” دست راست خود را شل کنید و به خود بگویید که لحظه به لحظه شل و شل تر می شود. حالا دست چپ خود را به همان صورت مجسم کنید و فرمان دهید: “دست چپ من راحت و آرام شو.” ببینید که دست چپ شما هر لحظه آرام تر و شل تر می شود. حالا عضلات شکم، پهلوها، پشت و کمر خود را دور تا دور مجسم کنید و فرمان دهید: “عضلات شکم و پشت من، سنگین و آرام شوید.” به خود تلقین کنید که عضلات شکم و پشت شما هر لحظه شل و آرام می شوند و به طور ارادی عضلات شکم و پشت شما هر لحظه شل و آرام می شوند و به طور ارادی عضلات پشت و شکم خود را شل کنید. حالا نوبت به عضلات سینه و پشت کتفها می رسد. مجسم کنید و فرمان ذهنی بدهید و شل کنید. اکنون که بدن شما از گردن به پایین، کاملاً شل و راحت است به عضلات صورت خود فکر کنید. عضلات صورت، بسیار مهم هستند. به خود فرمان دهید: “عضلات صورت من شل، راحت و افتاده شوید.” پیشانی را بیندازید. ابروها افتاده باشد. به ویژه دور چشمها را راحت کنید. گونه ها را افتاده و شل کنید و فک پایین را کاملاً شل کنید. به خود تلقین کنید که عضلات شما هر لحظه شل تر و آرامتر می شوند. در مرحله آخر، آرامش را در پوست سر و ذهن خود گسترش دهید. احساس گستردگی، خلأ و انبساط را در ذهن خود به وجود آورید. در این وضعیت، چند دقیقه بمانید. به هیچ چیز به جز آرامش جسمتان فکر نکنید. این بی فکری و خلأ، توانایی تمرکز حواس شما را پس از این به شکل چشمگیری افزایش می دهد.

واقعیت این است که شما به طور ارادی و آگاهانه نمی توانید این افکار مزاحم را از ذهن خود خارج کنید و از شر آن راحت شوید. اما می توانید آزادسازی و آرام سازی ذهن خود را از راهی غیر مستقیم انجام دهید. از آنجا که هر فکری (به ویژه افکار منفی مزاحم) عضلات را منقبض می کند، ما می آییم عضلات را آرام می کنیم و تنش و انقباضشان را از بین می بریم. در نتیجه این کار، افکار منفی خود به خود از ذهن ما خارج می شوند. اساس تن آرامی همین است: آرام سازی عضلات با قصد ایجاد آرامش و خلأ ذهنی. چرا که هرچه میدان فکری خالی تر باشد، تمرکز و توجه بر یک موضوع خاص، آسانتر می شود

تن آرامی، غالباً به سه شکل انجام می شود: ۱٫ آرام سازی بدون ایجاد تنش

۲٫

۳٫

در روش آرام سازی بدون ایجاد تنش، شما به تک تک عضلات خود فرمان “آرام باش” می دهید

البته فرمان شما به ترتیب به این عضلات القا می شود

۱٫

۳٫

۵٫

۷٫

۸٫

ما هیچ وقت یکباره بدن را شل نمی کنیم؛ این کار، کم تأثیر و تا حدی نادرست است. ذهن ما فرمانهای کلی را نمی پذیرد. وقتی می گوییم: “بدن من، به تمامی شل و راحت شو”، مغز در صدد اجرای این فرمان بر می آید. اما چون این فرمان خیلی کلی است، مغز در انجام آن کاملاً موفق و مؤثر نیست و بنابراین از آن سر باز می زند. مغز ما فرمانهای جزیی و مشخص را بهتر می پذیرد. هرچه فرمان جزیی و مشخص تر باشد، پذیرش و اجرای مغز بهتر خواهد بود. دقیقاً به همین دلیل است که ما عضلات را به هشت گروه تقسیم کردیم و به طور جداگانه به هر گروه فرمان راحت باش دادیم. حتی برخی از یوگیها، ریلکسی را پیشنهاد می کنند که فرمانها در آن به مراتب جزیی تر است: ابتدا انگشت کوچک پا، بعد پاشنه، قوزکها و . . . را شل می کنیم تا به بالای صورت برسیم. با وجود این که این ریلکس تأثیری عالی و نتیجه ای فراوان دارد، ما آن را به شما توصیه نمی کنیم چرا که طولانی بودنش ممکن است برای شما که تازه می خواهید به طور جدی این تمرینات را دنبال کنید، خسته کننده به نظر برسد

۱

۲

۳

۴٫

۵٫

۶٫

۷٫

۸٫

برای این که هم از فرمانهای کلی اجتناب کرده باشیم و هم از آن تمرینهای بسیار جزیی و خسته کننده، ما پس از قرار گرفتن در وضعیت مطلوب – که جلوتر آن را توضیح می دهیم – عضلات را در هشت مرحله شل می کنیم. به این ترتیب

نحوه ثبت نام از داوطلبان آزمون سراسری ۱۳۹۰

Top of Form 1

&

 

دوشنبه ، ۸/۹/۱۳۸۹

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور در باره تاریخ و نحوه ثبت نام از داوطلبان آزمون سراسری سال 1390

1389/09/07 - 16:00

سازمان سنجش آموزش کشور، بدین وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال 1390 می‌رساند که ثبت نام برای شرکت در آزمون مذکور از روز سه شنبه 16/9/89 (شانزدهم آذرماه 1389) و منحصراً به صورت اینترنتی آغاز می‌شود و در پایان روز یکشنبه 28/9/89 (بیست و هشتم آذرماه 1389) پایان می‌پذیرد

. براساس برنامه زمانی پیش بینی شده آزمون سراسری سال 1390 در صبح و بعدازظهر روزهای پنج شنبه 9/4/90، جمعه 10/4/90 و صبح روز شنبه 11/4/90 در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور بطور همزمان برگزار خواهد شد.اطلاعیه این سازمان درخصوص شرایط و ضوابط و نحوه ثبت نام از داوطلبان علاوه بر اینکه از روز پنج شنبه 11/9/89 بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد در نشریه پیک سنجش روز دوشنبه 15/9/89 نیز منتشر می‌گردد

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

Bottom of Form 1

درباره ما صفحه اصلی

نسخه چاپی

چگونگی تاثیر معدل در آزمون سراسری ۸۹

1387/08/04 - 14:00

سازمان سنجش آموزش کشور به اطلاع کلیه داوطلبان عزیز آزمون سراسری سال 1389 میرساند که براساس مصوبات نهمین جلسه کارگروه ماده چهار قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در راستای اجرای طرح جدید نحوه پذیرش و گزینش دانشجو (مصوب مجلس محترم شورای اسلامی)، سوابق تحصیلی برای دیپلمههای نظام جدید آموزش متوسطه (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی) سالهای 1384، 1385، 1386، 1387 و 1388 که امتحانات آنان به صورت کتبی و سراسری برگزار شده است، تا میزان 15% در گزینش نهایی اعمال خواهد شد

.
1
ـ نمرات تراز شده سوابق تحصیلی ملاک خواهد بود.

2
ـ سوابق تحصیلی فقط برای فارغالتحصیلان سال سوم دبیرستان (دیپلم) ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی که در سالهای 1384، 1385، 1386، 1387 و 1388 که امتحانات آنها به صورت نهایی و کشوری برگزار شده است، اعمال خواهد شد.

3
ـ برای بقیه داوطلبان 100% نمره آزمون ملاک گزینش خواهد بود.

4
ـ احتساب سوابق تحصیلی برای کلیه آزمون‌های سراسری اعم از دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

5-
داوطلبان، از نظر تأثیر سوابق تحصیلی به دو دسته تطابق و عدم تطابق نوع دیپلم با گروه آزمایشی ثبت‌نامی تقسیم می‌شوند که درصد تأثیر و ضرایب دروس در بندهای 5-1 و 5-2 آورده شده است.
برای این که داوطلبان، ضرایب سوابق تحصیلی به میزان 15% براساس جداول شماره (1) تا (4) در نمره کل نهایی آنان تأثیر خواهد داشت.
تبصره: تأثیر میزان 15% سوابق تحصیلی برای گروه آزمایشی علوم انسانی، براساس نمرات دروس موجود صورت خواهد گرفت.

5-2-
عدم تطابق عنوان دیپلم با گروه آزمایشی

-‌
تأثیر سوابق تحصیلی دیپلمه‌های غیرمرتبط با گروه آزمایشی، براساس دروس موجود متناسب با دروس آزمون سراسری تا میزان 15% خواهد بود.

-
میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم‌های غیرمرتبط برابر است با نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب به مواد آزمون گروههای آزمایشی مختلف با در نظر گرفتن ضرایب دروس در زیرگروه‌های مربوط.

-
درصد تأثیر و ضرایب دروس مرتبط با مواد آزمون، به تفکیک نوع دیپلم و گروه‌های آزمایشی مختلف براساس جداول شماره‌های (5) تا (11) خواهد بود.

5-1-
تطابق عنوان دیپلم با گروه آزمایشی براساس جدول ذیل
برای داوطلبان، ضرایب سوابق تحصیلی به میزان 15% براساس جداول شماره (1) تا (4) در نمره کل نهایی آنان تأثیر خواهد داشت.
تبصره:

5-2-
عدم تطابق عنوان دیپلم با گروه آزمایشی
ـ تأثیر سوابق تحصیلی دیپلمه های غیرمرتبط با گروه آزمایشی، براساس دروس موجود متناسب با دروس آزمون سراسری تا میزان 15% خواهد بود.
ـ میزان تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم‌های غیرمرتبط برابر است با نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب به مواد آزمون گروه‌های آزمایشی مختلف با درنظر گرفتن ضرایب دروس در زیرگروه‌های مربوط.
ـ درصد تأثیر و ضرایب دروس مرتبط با مواد آزمون، به تفکیک نوع دیپلم و گروههای آزمایشی‌مختلف
تأثیر میزان 15% سوابق تحصیلی برای گروه آزمایشی علوم انسانی، براساس نمرات دروس موجود صورت خواهد گرفت

نسخه چاپی