شب یلدای خوبی داشته باشید

در روز شمار ایرانیان باستان هریک از سی‌روز ماه را نامی است که نام دوازده ماه سال نیز در میان آنهاست ، ایرانیان باستان در هر ماه که نام روز با نام ماه برهم منطبق و یکی می‌شدند آن را به فال نیک گرفته و آن روز را جشن می‌گرفتند ، اغلب جشنهای ایرانیان آریایی چه آنهایی که امروز برگزار می‌شوند و چه آنهایی که فراموش شده‌اند ریشه در آئین کهن زرتشتی دارد، به قول پرفسور مری بریس شادی کردن، تکلیفِ دلپذیرِ دینی این جماعت است. در کتیبه‌های هخامنشی هم شادی و جشن ودیعه‌ای الهی «اهورایی» خوانده شده است. پیوند ایرانیان آریایی قبل از اشو زرتشت با ایزدان خود نه پرپایه جهل و ترس از آنان بلکه بر اساس مهر و دوستی استوار بود و مردم در مقابل نعمات و سلامتی عطا شده به آنان به جشن (یَزَشْنْ = نیایش شادمانه) می‌پرداختند و آنان بایستی با خشنودی و شادی و پایکوبی (نه غم و سوگ‌ و گریه و زاری که از صفات و علامات اهریمنی می‌باشد) و در عرصه روشنایی و آگاهی به نیایش و ستایش ایزدان می‌پرداختند
.

ادامه مطلب ...

مراحل رشد روانی-اجتماعی انسان

گاهی اوقات درک این که مردم چگونه رشد یافته‌اند و چرا این‌گونه عمل می‌کنند، دشوار و پیچیده است. نظریه‌های رشد، چهارچوب مفیدی را برای تفکّر درباره رشد و نمو و یادگیری انسان فراهم می‌سازند. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چه چیزی انگیزه افکار و رفتار انسان است، درک این نظریه‌ها بینش مفیدی را هم برای تک‌تک افراد و هم برای جامعه فراهم می‌نماید. آنچه در زیر می‌آید برخی از مهم‌ترین نظریه‌هایی است که برای توضیح و تشریح جنبه‌های مختلف رشد انسان پدید آمده‌اند:

ادامه مطلب ...

توصیه های جهت والدین در ایام امتحانات

تغذیه مناسب در ایام امتحانات

با آغاز فصل امتحانات، خانواده ها به منظور موفقیت فرزندانشان اقداماتى انجام مى دهند که بعضاً موجب اضطراب و دلشوره براى فرزندانشان مى شود. بنابراین براى کاهش این اضطراب یکى از اقدامات استفاده از رژیم غذایى مناسب در این ایام است.

ادامه مطلب ...

مقابله با اضطراب امتحان

مقابله با اضطراب امتحان

معمولا همه ما قبل از امتحانات یا سایر رویدادهای مهم زندگی تا حدی دچار نگرانی یا تنش می شویم. نگرانی اندک در عمل می تواند به ارتقای سطح انگیزه ما کمک کند. معهذا نگرانی زیاد از حد ممکن است مشکل ساز شود به ویژه اگر در توانایی ما برای آمادگی و عملکرد در امتحانات اثر منفی بگذارد.

ادامه مطلب ...

برگزاری کلاس های آموزش خانواده در مجتمع حضرت زینب (س)

برنامه زمان بندی کلاس های آموزش خانواده طی اطلاعیه ای به خانواده ها ابلاغ شد .اولین جلسه در تاریخ90/9/21   در محا نماز خانه ی مجتمع برگزار گردید .این جلسات طبق برنامه ادامه دارد.

ادامه مطلب ...