اعتیاد به اینترنت

Archive of SID

اعتیاد به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن در ساکنان منطقه ٢ غرب تهران

دکتر حسین درگاهی

: استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر سید منصور رضوی

: استاد، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران

فصلنامه پایش

٢٦٥

١٣٨٦

- سال ششم شماره سوم تابستان ١٣٨۶ صص ٢٧٢/٣/ تاریخ پذیرش مقاله: ١٦

چکیده

اعتیاد به اینترنت موضوع تازه و جالبی است که در سال های اخیر به عنوان اعتیاد رفتار محور مورد توجه قرار گرفته است

این مطالعه بررسی مشکل اعتیاد به اینترنت و ویژگی های رفتاری، شخصیتی و جمعیتی کاربران بر حسب درجه اعتیاد آنهاست

. هدف از انجام.

١٥ سال در منطقه دو غرب تهران انجام شده است

این مطالعه، ویژگی های روانشناختی و میزان اعتیاد کاربران با استفاده از ٣ نوع پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته است

و

استفاده شد و

برای تحلیل آنها از روش نحلیل همبستگی استفاده گردید

در این بررسی ٣٠ درصد کاربران، به اینترنت اعتیاد داشتند و همه آنها درجات مختلفی از رفتارهای روانی اجتماعی مانند احساس

بیگانگی با خود، احساس ضعف و ناتوانی در انجا م امور، رفتار ناهنجار اجتماعی، اجتماع گریزی، درون گرایی و رفتار احساسی را از خود

نشان دادند

١٥ سال در مقایسه با سایر گرو ههای سنی بیشتر و چندین برابر است

بین اعتیاد به اینترنت در کاربران ، با احساس بیگانگی از خود و ابعاد آن و همچنین با ویژگ ی های شخصیتی درون گرا و دارای رفتار

احساسی ارتباط واضحی دیده می شود

حالت طبیعی به اعتیاد در کاربران پیش می رویم بهره جویی از فیلم، موسیقی، بازی و گفتگوی اینترنتی بیشتر م یشود

. در - این مطالعه به روش مقطعی بر روی ٧٣٢ نفر از کاربران اینترنت در سنین ٣٩. برای اند ازه گیری درجه اعتیاد،(Myers-Briggs Personality Type Introduction-MBTI) از روش یانگ، برای سنجش نوع شخصیت کاربران از شاخص نوع مایرز بریگز یا(Dean's Alienation Scales-DAS) جهت اندازه گیری میزان بیگانگی با خود از مقیاس احساس بیگانگی با خود دین. ، SPSS پس از ثبت داده ها در نر مافزار. همچنین تمایل نوجوانان به اینترنت بسیار شدیدتر از سایر گروه های سنی بود . این رابطه در مورد افراد مجرد و دانش آموزان. - دبیرستانی نیز وجود داشت . اعتیاد به اینترنت در گروه سنی ١٩. در کاربران معتاد شدید نیز بهره جویی از گفتگوی اینترنتی سه برابر کاربران است و هر چه از.

با توجه به نتایج به دست آمده، تدوین برنامه های آموزشی مؤثر و ارائه روش های مشاوره به خانواده ها برای محدود کردن رشد اعتیاد به

اینترنت در بین کاربران پیشنهاد می گردد

.

کلید واژه ها

: اعتیاد به اینترنت، کاربران معتاد، اینترنت زدگی، عوامل مؤثر

بهداشتی درمانی

تلفن

نویسنده پاسخگو: تهران، خیابان انقلاب، خیابان قدس، کوچه فردانش، پلاک ٢١ ، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه مدیریت خدمات: ٨٨٩٦٥٦٠٨ نمابر: ٨٨٩٥١٧٧٥

E-mail: hdargahi@ sina.tums.ac.ir

www.SID.ir

Archive of SID

٢٦٦

فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی

مقدمه

تعداد کاربران اینترنت به طور شگفت آوری در حال افزایش است

.

تا دسامبر سال ٢٠٠٢ میلادی تعداد استفاده کنندگان از اینترنت

٦٦٥ میلیون نفر گزارش شده است

حیاتی برای بسیاری از مردم کشورها به شمار می رود و از این طریق

اطلاعات ذی قیمتی به دست می آورند

امتیازها و قابلیت های فراوان، اینترنت مشکلات جدی بسیا ری را

ایجاد کرده است، مانند انبوه سازی و انفجار اطلاعات، ارائه تصویرها

و مطالب ناهنجار و محرمانه نماندن اطلاعات

اعتیاد به اینترنت با اعتیادهای دیگر شباهت نزدیکی دارد

به معنای بروز شرایطی است که در آن افراد به صورت جسمی و

روانی به یک نوع ماده خاص، به ویژه مواد مخدر وابستگی پیدا

می کنند

خاصی از رفتارهای مشکوک نیز به کار می برند، زیرا یافته ها و

نشانه های اعتیاد در این حالت نیز دیده می شود

[ ١]. امروزه اینترنت یک وسیله. با وجود این و علی رغم. جالب این است که[ ٢]. اعتیاد. بسیاری از پژوهشگران ، مفهوم اعتیاد را برای توجیه انواع. انواع غیر ماده ای

.

بنابراین اعتیاد به اینترنت نیز اعتیاد رفتار محور محسوب

معتقد است واژه معتاد برای کاربران اینترنت

هم به کار گرفته می شود، زیرا نشانه های اعتیاد به اینترنت همان

ویژگی هایی را دارد که در اعتیاد به الک ل و سیگار دیده می شود

توانست اعتیاد به اینترنت را با پرسشنامه ٢٠ سؤالی بر مبنای

[٣- اعتیاد به عنوان اعتی ادهای رفتار محور طبقه بندی می شوند [ ٦« یانگ » .[ می شود[ ٧. او

.

مطالعات اخیر در مورد اعتیاد به اینترنت به طور عمده بر روی

سه دسته عوامل مؤثر تأکید دارد که عبارتند از عوامل فردی، عوامل

روان شناختی اجتماعی و عوامل مربوط به اینترنت

مانند خود اتکایی با درجه پایین

رفتارهای غریزی و تمایلات آنی

١١

[ مقیاس ٥ تایی لیکرت طراحی و معرفی کند[ ٨. عوامل فردی[ ٩]، ویژگی های درون گرایی،[ ١٠ ] و نقص مهارت های ارتباطی]، عوامل اجتماعی مانند حمایت ضعیف خانواده از اعضای خود ]

و عوامل روانشناختی اجتماعی که از ارتباط ضعیف بین افراد

خانواده با یکدیگر سرچشمه می گیرد

به اینترنت مانند استفاده طولانی مدت از اینترنت، دستیابی سریع و

آسان به آن و داشتن مهارت های بالا در استفاده از آن همگی در

[ ١٢ ] و سرانجام عوامل مربوط

.[

تا کنون چندین مطا لعه در مورد ارتباط اعتیاد به اینترنت با

احساس

بیگانگی با خود را عدم تعادل و تطابق بین انتظارات و پاداش های

دریافت شده یا بین داده ها و ستانده ها توسط یک فرد در جامعه

می داند

مختلف دارد که عبارتند از

معنی و بی اهمیت بودن، بروز رفتار ناهنجار اجتماعی، اجتماع

اعتیاد به اینترنت تأثیر دارند[ ١٣« سیمن » .[ احساس بیگانگی با خود انجام شده است [ ١٤. بر مبنای این نظریه، احساس بیگانگی با خود شش بعد: ضعف و ناتوانی، احساس پوچی و بی

«

توانست ابعاد ذکر شده بالا را مورد سنجش قرار دهد ومقیاس

دین » گریزی، بیگانگی فرهنگی و انزواطلبی [ ١٥ ]. چندین سال بعد

.

[ جدیدی را برای آزمون احساس بیگانگی با خود به وجود آورد [ ١٦

(

که عمدتًا در حیطه های آموزشی و خانوادگی به کار

می رود به ابعاد کوچک تری شامل ضعف و ناتوانی در انجام امور،

Dean's Alienation Scales) مقیاس احساس بیگانگی با خود دینDAS یا

.

سایر مطالعات شامل مطالعه درباره ارتباط اعتیاد به اینترنت با

صفاتی مانند اتکا به نفس، بی نیاز بودن از تعریف و تمجید و

اعتقاد دارد معتاد ان به اینترنت افرادی

[ رفتار ناهنجار اجتماعی و اجتماع گریزی تقسیم شده است[ ١٧« کیم » . انزواطلبی است

«

هم عنوان کرد که هر قدر احساس بیگانگی با خود و اضطراب و

تنش در کاربران رایانه ای بیشتر باشد، این افراد اعتیاد بیشتری به

ایجاد رابطه از این طریق پیدا می کنند

کاربران رایانه ای که دارای شخصیت درون گرا هستند در مقایسه با

افراد برون گرا ب یشتر گفتگوی اینترنتی می کنند و افرادی که

شخصیت احساسی و هیجانی دارند در مقایسه با شخصیت های

تفکرگرا و عقلایی بیشتر از خدمات پست الکترونیک و داده های

رایانه ای به صورت حرفه ای استفاده می کنند

انجام این مطالعه بررسی اعتیاد به اینترنت بر روی کاربران و عوامل

مؤثر بر آن است

اعتیاد آنها نقش دارد و ویژگ یهای رفتاری معتادان و عوامل

جمعیتی و ویژگی های شخصیتی آنها مورد بررسی قرار م یگیرد

کانگ » .[ هستند که از اتکا به نفس پائین تری برخوردار هستند [ ١٨[ ١٩ ]. بر مبنای مطالعه کانگ[ ٢٠ ]. بنابراین هدف از. در این پژوهش عوامل مرتبط با کاربران که در.

مواد و رو ش کار

اس ت که یک

اختلال روانشناختی است که با تاب و تحمل فرد و گوشه گیری او

در ارتباط است

تشکیل می دهند که برابر معیار پرسشنامه یانگ نمره نهایی وضعیت

٨٠

متغیرهای مستقل نیز در این بررسی عبارت بودند از سن، جنس،

وضعیت تأهل، شغل، میزان تحصیلات، مشکلات روانی اجتماعی

« اعتیاد به اینترنت » متغیر وابسته در این مطالعه. در این مطالعه افراد معتاد به اینترنت کسانی را(اعتیاد شدید) است. - ٥٠ (اعتیاد خفیف) و ١٠٠ - آنها برابر ٧٩

www.SID.ir

Archive of SID

٢٦٧

اعتیاد به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن

... حسین درگاهی و سید منصور رضوی

نظیر احساس بیگانگی با خود، احساس ضعف و ناتوانی در انجام

امور، رفتار ناهنجار اجتماعی، انزواطلبی، درون گرایی و تفوق رفتار

احساس بر رفتار منطقی، زمان استفاده و محل اتصال به اینترنت و

سرانجام نوع برنامه اینترنتی

.

گرد آوری داده ها و اطلاعات مورد نیاز در این مطالعه به کمک

سه پرسشنامه جداگانه به همراه سؤالات جمعیت شناختی صورت

گرفت

تعداد ٢٠ سؤال بر مبنای مق یاس ٥ تایی لیکرت با استفاده از آزمون

اعتیاد به اینترنت یانگ

پرسشنامه، پاسخگویان درخصوص هر یک از سؤالات مطرح شده

یکی از اعداد ١تا ٥

گاهگاهی

معیار سازگاری با حالت خود انتخاب نمودند و پس از تعیین نمره

نهایی، وضعیت کاربران مورد مطالعه به صورت زیر مشخص گردید

٥٠

٨٠

برای اندازه گیری میزان احساس بی گانگی با خود در کاربران

در سه بعد احساس ضعف و ناتوانی در

انجام امور ، رفتار ناهنجار اجتماعی و اجتماع گریزی استفاده شد

پرسشنامه نوع سوم برای سنجش شخصیت کاربران اینترنت مورد

شاخص نوع مایرز بریگز

که

. برای اندازه گیری اعتیاد به اینترنت، پرسشنامه ای مبتنی بر[ ٨] طراحی و تدوین گردید. در این(هرگز = ١نمره، به ندرت = ٢ نمره،= ٣ نمره، اغلب = ٤ نمره و همیشه = ٥ نمره ) را به عنو ان= اعتیاد - ٢٠ = کاربر طبیعی، امتیاز برابر ٧٩ - (امتیاز برابر ٤٩= اعتیاد شدید). - خفیف و امتیاز برابر ١٠٠DAS اینترنت از پرسشنامه. در» مطالعه از«(Myers-Briggs-Personality-Type-Introduction-MBTI)

شخصیت را به چهار نوع درون گرا

تقسیم می کند بهره برداری به عمل آمد

اطلاعات ابتدا یک جلسه توجیهی برای پرسشگران در مورد نحوه

تکمیل پرسشنام هها و ارائه سایر اطلاعات ضروری تشکیل شد

/ برون گرا و منطقی / احساسی[ ٢١ ]. برای جمع آوری.

برای تعیین ضریب پایایی و روایی پرسشنامه ها نیز روش های

و تناسب یا همبستگی

مورد استفاده قرار گرفت

(Test-Re-test) آزمون آزمون مجدد. روش (Internal Consistency)

آزمون آزمون مجدد به وسیله همان مجموعه پاسخگویان

اندازه گیری می شود

پرسشنامه ها را در روزهای مختلف تکمیل می کنند تا معلوم گردد

که پاسخ ها چقدر ثبات دارند و سپس ضرایب همبستگی برای

مقایسه دو مجموعه پاسخ محاسبه می گردند

بزرگتر از ٧٠ درصد باشد ، قابلیت اطمینان پرسشنامه خوب تلقی

می شود

. به این صورت که همان پاسخگویان. اگر ضرایب مساوی یا.

روش تناسب

است که در ارزیابی پرسشنامه ها به کار می رود و نشان می دهد

چقدر عبارات مختلف یک مفهوم را اندازه گیری کرده و بر روی آن

متمرکز می شوند

٠ یا بیشتر

(همبستگی) داخلی، یک معیار رایج سایکومتریک. این اندازه گیری به وسیله ضریب آلفا کرونباخ/ انجام می شود و معمو ً لا ضرایب قابل اطمینان ٧

.[

بنابراین برای تعیین روایی پرسشنامه ها و تعیین ثبات آنها از

١٥ سال که

حداقل هفته ای یک بار از اینترنت استفاده می کردند ، به طور

تصادفی بهره گرفته شد و پرسشنامه ها توسط آنها تکمیل و ضرایب

همبستگی برای محاسبه در مجموع دو پاسخ محاسبه و ضریب

همبستگی بیشتر از ٧٠ درصد به دست آمد

٠ و ضریب پایایی

٠، در

٠ و در بعد اجتماع

٠ بود

در این مطالعه که به روش مقطعی انجام شد، چهارچوب نمونه

را خانوارهای ساکن در منطقه ٢ شهرداری تهران تشکیل

می دادند

منطقه که دارای رایانه متصل به اینترنت ب ودند و در آن خانوار افراد

١٥ سال که در هفته حداقل یک بار از اینترنت استفاده

می کردند شناسایی و به هر خانواده به تعداد کاربران پرسشنامه

اعتیاد به اینترنت یانگ تحویل و در نتیجه ٧٣٢ پرسشنامه تکمیل

شده، پس از سه بار مراجعه در هفته به منازل جمع آوری گردید

هستند[ ٢٢- تعداد ٥٠ نفر از همان پاسخگویان در سنین ٣٩. ضریب پایانی/ پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ برابر ٨٨/ در بعد ضعف و ناتوانی با ٨ سؤال برابر ٨٦ DAS پرسشنامه/ بعد رفتار ناهنجار اجتماعی با ٤ سؤال برابر ٧٧. / گریزی با ٨ سؤال برابر ٨٨. خانوارهای موجود در خیابان های اصلی و متراکم این-٣٩.

پس از ثبت و تحلیل این پرسشنامه ها و شناسایی کاربران معتاد به

و مایرز بریگز پس از مراجعه به منازل

آنها تحویل و پس از تکمیل جمع آوری گردید

برای تحلیل آنها از آنالیز همبستگی

استفاده گردید

DAS اینترنت، پرسشنامه. پس از ثبت تمامیSPSS اطلاعات در نرم افزار.

یافته ها

در این مطالعه ٧٣٢ نفر شرکت نمودند که بیشتر آنها مذکر، در

سنین ٣٠ تا ٣٩ ساله و مجرد بودند و از نظر میزان تحصیلات ، اکثرًا

تحصیلات دانشگاهی داشته و از نظر شغلی نیز یا کارمند بوده و یا

شغل آزاد داشتند

١ آورده شده است

. اطلاعات کامل جمعیتی کاربران در جدول شماره.

www.SID.ir

Archive of SID

٢٦٨

فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی

جدول شماره ٢ نشانگر توزیع فراوانی مطلق و نسبی کاربران مورد

مطالعه بر حسب سن از نظر اعتیاد به اینترنت است

مشاهده می شود بین حد اعتیاد و سن کاربران اینترنت مورد مطالعه

رابطه معنی داری وجود دارد

معتاد هستند و ٢٦ درصد نیز اعتیاد ضعیف دارند

به وضوح در گروه های سنی کاربران مورد مطالعه قابل تشخیص و

١٥ سال

همچنین نتایج به

دست آمده نشان داد که تما یل به اعتیاد به اینترنت در گروه های

مجرد و دانش آموزان دبیرستان نسبت به سایر گروه ها بیشتر است

. همانگونه که. ٤ درصد از کاربران , شدیدًا به اینترنت. اعتیاد به اینترنت) به اینترنت بسیار - تمایز است . تمایل نوجوانان (سنین ١٩.(P<٠/ شدیدتر از سایر گروه های سنی است ( ٠٠١.

در جدول شماره ٣ مشاهده می شود اعتیاد به اینترنت با احساس

چنانچه این رفتار از

نظر شدت به سه گروه خفیف، متوسط و شدید نی ز تقسیم بندی

شود باز هم این ارتباط دیده می شود

احساس ضعف و ناتوانی در

انجام امور، رفتارها هنجار اجتماعی و اجتماع گریزی هر یک با

اعتیاد به اینترنت رابطه دارند

.(P=٠/ بیگانگی از خود رابطه نزدیکی دارد ( ٠٠١. با توجه به ابعاد احساس,DAS بیگانگی از خود در پرسشنامه.

همچنین در جدول شماره ٤ نیز با استفاده از پرسشنامه

مایرز بریگز ارتباط بین شخصیت های درون گرایی و داشتن رفتار

احساسی با اعتیاد به اینترنت به نمایش در آمده است

.

جدول شماره ١

- توزیع فراوانی مطلق و نسبی ویژگ یهای دموگرافیک کاربران اینترنت مورد مطالعه

متغیر تعداد درصد

سن

(سال)

٢٣ ١٦٨ ١٥

٣٦

٤٠

-١٩/١ ٢٦٥ ٢٠-٢٩/٩ ٢٩٩ ٣٠-٣٩

جنس

٥٢

٤٧

/٥ مذکر ٣٨٥/٥ مؤنث ٣٤٧

وضعیت تأهل

٦٦ مجرد ٤٨٣

٣٤ متاهل ٢٤٩

شغل

٥٤

١٩

١٤ دانشجو ١٠٣

١٢

/٢ کارمند و شغل آزاد ٣٩٧/٦ دانش آموز دبیرستان ١٤٣/٢ خانه دار ٨٩

میزان تحصیلات

٣٤

٥٩ فوق دیپلم و کارشناسی ٤٣١

٦

/٧ دیپلم و زیر دیپلم ٢٥٤/٣ بالاتر از کارشناسی ٤٧

جدول شماره ٢

- توزیع فراوانی مطلق و نسبی کاربران مورد مطالعه از نظر اعتیاد به اینترنت بر حسب سن

٣٠ سال جمع

حد اعتیاد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد

٢٦ ١٩٠ ٢٠ ٦٢ ٢٣ ٦١ ٤٠ خفیف ٦٧

٤ ٢٦ ٣ ٩ ٢ ٥ ٧ شدید ١٢

٧٠ ٥١٦ ٧٦ ٢٢٨ ٧٥ ١٩٩ ٥٣ طبیعی ٨٩

١٠٠ ٧٣٢ ١٠٠ ٢٩٩ ١٠٠ ٢٦٥ ١٠٠ جمع ١٦٨

- ٢٠ سال ٣٩ - ١٥ سال ٢٩ - سن ١٩

P<

٠/٠٠١

www.SID.ir

Archive of SID

٢٦٩

اعتیاد به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن

... حسین درگاهی و سید منصور رضوی

جدول شماره ٥

اینترنت مورد مطالعه را از نظر شدت اعتیاد به اینترنت با زمان،

محل و نو ع استفاده از ایننترنت نشان می دهد

به اینترنت در مقایسه با کاربران طبیعی از نظر نوع استفاده از

اینترنت با یکدیگر تفاوت دارند

(قسمت های الف، ب و ج )، توزیع فراوانی کاربران. به عبارتی معتادین.

همانگونه که در این جدول مشاهده می شود بیشتر کاربران

طبیعی شب ها از اینترنت استفده می کنند و در مدرسه به اینترنت

وصل می شوند، در حالی که از نظر نوع استفاده بیشترین مورد

مربوط به پست الکترونیک و کمترین آن گفتگوی اینترنتی است

.

بهره جویی از برنام ه های علمی تخصصی اینترنت در کاربران

طبیعی حدود سه برابر بیشتر از معتادین به اینترنت و بالعکس

میزان بهره جویی معتادین شدید ا ز گفتگوی اینترنتی بیش از سه

برابر کاربران طبیعی است

به حالت اعتیاد پیش می رویم، میزان استفاده از پست الکترونیک و

برنامه های علمی تخصصی کمتر و استفاده از فیلم، موسیقی، بازی

. در یک نگاه کلی، هر چه از حالت طبیعی

.(

P=٠/ و گفتگوی اینترنتی بیشتر م یشود( ٠٥

جدول شماره ٣

- توزیع فراوانی شدت رفتار روانی - اجتماعی در کاربران دارای اعتیاد به اینترنت

شدت خفیف متوسط شدید جمع

رفتار روانی اجتماعی تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد درصد تعداد

P

٠

٠

٠

٠

/٠٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٣ ٦ ١٢ ٢٧ ٨٥ احساس بیگانگی با خود ١٨٣/٠٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٣ ٦ ١٧ ٣٧ ٨٠ احساس ضعف و ناتوانی در انجام امور ١٧٣/٠٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٤ ٨ ٢٩ ٦٣ ٦٧ رفتار ناهنجار اجتماعی ١٤٥/٠٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٢ ٤ ١٣ ٢٨ ٨٥ اجتماع گریزی ١٨٤

جدول شماره ٤

- توزیع فراوانی نوع شخصیت در کاربران دارای اعتیاد به اینترنت

شدت خفیف متوسط شدید جمع

نوع شخصیت تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد درصد تعداد

P

<

٠/٠١ ١٠٠ ٢١٦ ٣١ ٦٧ ٣٨ ٨٢ ٣١ درون گرایی ٦٧

<

٠/٠٥ ١٠٠ ٢١٦ ٢٩ ٦٣ ٤١ ٨٨ ٣٠ داشتن رفتار احساسی ٦٥

P<

٠/٠٥

جدول شماره ۵

زمان استفاده از اینترنت در کاربران اینترنتی مورد مطالعه

(الف)- توزیع شدت اعتیاد به اینترنت بر حسب

زمان استفاده از اینترنت صبح تا ظهر بعداز ظهر شب

شدت اعتیاد به اینترنت تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد

٢٦

٣١ ٦٧ ٥٠

٦٤ ٢٧ ٢٤ ١٠ ١٢ اعتیاد شدید ٥

/٢ ١٢٥ ٥٣/٨ ٢٥٦ ٢٠ کاربران طبیعی ٩٥/٨ ١٠٨ ١٨/٢ اعتیاد خفیف ٣٩

P<

٠/٠١

جدول شماره ۵

محل اتصال به اینترنت در کاربران اینترنتی مورد مطالعه

(ب)- توزیع شدت اعتیاد به اینترنت بر حسب

محل اتصال به اینترنت اداره یا شرکت منزل دانشگاه مدرسه کافی نت

شدت اعتیاد به اینترنت تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد

٥ ٢٥ ٣٨ ١٨٠ ٨ ٣٨ ٣٣ ١٥٨ ١٦ کاربران طبیعی ٧٥

٤ ١٠ ٢١ ٤٥ ١٠ ٢١ ٤٥ ٩٦ ٢٠ اعتیاد خفیف ٤٢

٢ ١ ١٤ ٦ ١٤ ٦ ٥٣ ٢٨ ١٧ اعتیاد شدید ٧

P<

٠/٠٠١

www.SID.ir

Archive of SID

٢٧٠

فصلنامه پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی

جدول شماره ۵

نوع استفاده از اینترنت در کاربران اینترنتی مورد مطالعه

(ج)- توزیع شدت اعتیاد به اینترنت بر حسب

نوع استفاده پست الکترونیک اخبار فیلم و موسیقی بازی علمی تخصصی گفتگو سایر

شدت اعتیاد به اینترنت تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد

٨ ٣٨ ١٣ ٦٢ ٥٣ ٢٥٢ ٣٤ ١٦٢ ٤٤ ٢١٢ ٦٠ ٢٨٥ ٨٩ کاربران طبیعی ٤٢٥

١٢

٢٢ ٩ ٤٢

/٦ ٢٧ ٢٦ ٥٧ ٢٢ ٤٧ ٤٥/٤ ٩٧ ٥٣/٢ ١١٤ ٤٩/١ ١٠٥ ٨٥ اعتیاد خفیف ١٨٣/٨ ١٨ ١٩ ٨ ٥٠ ٢١ ٧١ ٣٠ ٥٢ ٢٢ ٨٣/٣ اعتیاد شدید ٣٥

بحث و نتیجه گیری

اعتیاد باعث نابودی انسان ها و دوستی و صمیمیت بین آنها

می شود، اعتیاد به اینترنت نیز از این قاعده مستثنی نیست

این مقاله وضعیت کلی اعتیاد به اینترنت و مشکلات ناشی از آن، با

تأکید بر عوامل جمعیتی و ویژگی های رفتاری و شخصیتی معتادان

به اینترنت مورد بررسی قرار گرفته است

[ ٢١ ]. در.

١٥ سال

به اینترنت در مقایسه با سایر گروه های سنی بیشتر است و اعتیاد

خفیف و شدید نیز در این گروه سنی نسبت به سایر گروه ها بیشتر

یا چندین برابر است

ملی کره جنوبی انجام شد مشخص گردید که تمایل نوجوانان به

اعتیاد به اینترنت بسیار جدی تر از سایر گروه های سنی مورد مطالعه

است

مشکل اجتماعی ج دی در این کشور محسوب می شود

معتاد به اینترنت به تدریج نیروی کار این کشور را تشکیل خواهند

- با توجه به نتایج مشخص گردید تمایل کاربران بین ١٩. در مطالعه ای که در سال ١٩٩٨ در دانشگاه. این موضوع دلالت بر این دارد که اعتیاد به اینترنت یک. زیرا نوجوانان

.[

یکی دیگر از مهم ترین یافته ها در کاربران مورد مطالعه ارتباط

اعتیاد به اینترنت با احساس بیگانگی با خود در آنهاست

بین اعتیاد به اینترنت د ر بین کاربران با احساس ضعف و ناتوانی در

انجام امور، داشتن رفتار ناهنجار اجتماعی و اجتماع گریزی ارتباط

این ارتباط بین کاربران معتاد

به اینترنت با انواع شخصیت های درون گرا و دارای رفتار احساسی

داد[ ٢٣. همچنین.(P=٠/ واضحی مشاهده می شود( ٠٠١

.(

همچنین اعتیاد به اینترنت با صفاتی مانند احساس ضعف و

٢٤

هم گزارش کرد که هر قدر احساس بیگانگی با خود

در کاربران اینترنت بیشتر باشد، این افراد اعتیاد بیشتری به اینترنت

P<٠/ نیز به چشم می خورد( ٠٥]. علاوه - ناتوانی در انجام امور و اجتماع گریزی ارتباط دارد [ ٢٥« گانگ » بر این

.[

در یکی از مطالعات انجام شده در کشور کره جنوبی مشخص شد

که در دانش آموزان دبیرستانی ، اعتیاد به اینترنت با احساس

بیگانگی با خود ارتباط دارد

درجه شدید، متوسط و خفیف گروه بندی می شود باز هم این

پیدا می کنند[ ١٩. حتی هنگامی که این صفت به سه

.[

دیگر یافته های به د ست آمده در مطالعه حاضر ارتباط اعتیاد به

اینترنت با تیپ های شخصیتی درون گرا و دارای رفتار احساسی

نیز گزارش شده

است 

انتخاب متن از اینترنت :محمد رضا کوثری مجتمع آموزشی امام خمینی(ره)سوریه دمشق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد