معرفی برخی رشته های دانشگاهی رشته ی تجربی

به مناسبت هفته ی معرفی مشاغل به معرفی برخی رشته های  دانشگاهی در رشته ی علوم تجربی می پردازیم






داروسازی

 

رشته داروسازی سرحلقه درمان همه بیمارانی است که چشم امید به داروهای مؤثر، کم ضرر و پر اثر دوخته‌اند. ابزار مداوا که دارو بخشی از آن است، نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند و رشته داروسازی همان علمی است که در ساخت و تولید دارو و دادن اطلاعات داروئی خدمات ارزنده‌ای را ارائه می‌دهد.داروسازی با علوم زیست‌شناسی، بیوشیمی و علوم پایه پزشکی ارتباط وسیعی دارد. آموزش دوره دکتری داروسازی در ایران پیوسته است و پس از طی دوره 8 ساله به دانشجویان، درجه دکترای عمومی داروسازی اعطا می‌شود.

دارو سازی اجتماعی
الف) داروخانه‌های سطح شهر: اکثریت (بیش از 85 %) فارغ التحصیلان این رشته جذب داروخانه‌ها می‌شوند و در این مراکز به ارائه خدمات زیر می‌پردازند:
- خدمات داروئی مانند بررسی نسخه‌ها، اطمینان از تجویز مناسب داروها و در مواردی هم تجویز برخی از داروها.
- ساخت داروهای ترکیبی.
- عرضه داروهای تولیدی کارخانجات داروئی.
- ارائه‌ی اطلاعات داروئی نظیر راهنمائی‌های لازم در مورد نحوه مصرف، عوارض جانبی، تداخلات داروئی و...
ب) داروخانه های بیمارستان: علاوه بر ارائه خدمات فوق، خدمات دیگری نظیر موارد زیر ارائه می گیرد:
- تدوین فهرست داروئی بیمارستان، کنترل و نظارت بر نحوه مصرف دارو به وسیله بیمار، تهیه شرح حال و تشکیل پرونده داروئی برای بیماران بستری شده و پیگیری امر دارو و درمان بیمار.
داروسازی صنعتی :
در بخشهای مختلف تهیه، ساخت، کنترل کیفیت، نگهداری، مدیریت و واحد تحقیقات کارخانه های داروسازی، وجود و فعالیت داروسازان ضروری است و هم اکنون عده‌ای از داروسازان در این بخش مشغول بکار‌ و فعالیت هستند.

مراکز دانشگاهی:
دارندگان مدرک دکتری عمومی می‌توانند پس از گذراندن امتحان دستیاری در مراکز پیش دانشگاهی به عنوان دستیار(رزیدنت) مشغول به ادامه تحصیل و سپس جذب دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و صنعت شوند.
سایر مراکز:
فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند با مراکزی مانند مؤسسات آموزشی ـ پژوهشی دولتی ( مؤسسه رازی ـ انستیتو پاستور و...) مراکز تحقیقات داروئی به عنوان دکتر دارو سازی همکاری نمایند. ضمنا تعدادی از داروسازان نیز جذب شرکتهای پخش‌و توزیع دارو می‌گردند.
بطور کلی تدوین سیاستهای کلان مربوط به حرفه داروسازی چه در مورد کارخانجات، چه در مورد ورود داروها و مواد اولیه داروئی و چه در مورد توزیع دارو و ارائه خدمات داروها در داروخانه‌ها، به عهده معاونت دارو و غذا در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. مسائل صنفی داروسازان نیز به عهدة انجمن داروسازان ایران است. اما امور مربوط به آموزش داروسازی بر عهده دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی (وزارت بهداشت و آموزش پزشکی) می‌باشد.

 


معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات

رشته مهندسی فناوری اطلاعات یکی از جدیدترین رشته های دانشگاهی در ایران است. این رشته در سال 81 مورد پذیرش وزارت علوم قرار گرفت و تا به حال در سال های تحصیلی 81-82 و 82-83 این رشته ارائه شده است . برخی از مهمترین دانشگاه هایی که این رشته در آنها ارائه می شود عبارتند از : صنعتی شریف, علم و صنعت, تربیت مدرس و پلی تکنیک.

کارشناسی ارشد این رشته نیز از همان سال شروع به پذیرش دانشجو کرده است. در ادامه با توجه به آغاز ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد به معرفی دروس این رشته می پردازیم و ضرایب و گرایش های کارشناسی ارشد این رشته را بررسی می کنیم.

کارشناسی:

دروس این مقطع بسیار شبیه به دروس رشته کامپیوتر است و تقریبا دروس اصلی آن با دروس گرایش نرم افزار مهندسی کامپیوتر یکسان است ولی دروس تخصصی و اختیاری آن تقریبا به طور کامل با آن متفاوت است. مجموع واحد هایی که دانشجو برای اخذ مدرک لیسانس باید بگذراند 149 واحد است.

_ دروس پایه و عمومی :

مجموعا شامل 41 واحد است. 20 واحد عمومی و 21 واحد پایه. دروسی مانند ریاضی ۱ , فیزیک۱ و ... جزو دروس پایه این رشته است و دروس عمومی آن شبیه سایر رشته های دانشگاهی شامل دروسی مانند معارف, انقلاب, فارسی عمومی و... است.

_ دروس اصلی :

مجموعا شامل 62 واحد است و در کل تنها در چهار درس (شبکه های کامپیوتری 2 , اقتصاد مهندسی , آز شبکه و مبانی الکترونیک دیجیتال ) یعنی 10 واحد با دروس اصلی رشته مهندسی کامپیوتر فرق دارد. اسامی این دروس و ضرایب آنها به قرار زیر است: ساختمان های گسسته                        3    
مبانی کامپیوتر و برنامه سازی                4
زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم     3
ساختمان داده                       3
مدار منطقی                         3
معماری                               3
برنامه سازی پیشرفته            3
سیستم عامل                      3
نظریه زبان و ماشین               3
پایگاه داده                            3
طراحی الگوریتم                    3         
مهندسی نرم افزار 1              3
مهندسی نرم افزار 2               3
شبکه های کامپیوتری 1           3
شبکه های کامپیوتری 2           3
مبانی الکترونیک دیجیتال          3
هوش مصنوعی                      3
اقتصاد مهندسی                     3
آزمایشگاه شبکه                     1
آزمایشگاه پایگاه داده               1
ارایه مطالب                            2
زبان تخصصی                         2
آز سیستم عامل                    1       

_ دروس تخصصی : مجموعا شامل 31 واحد است که بطور کامل با دروس تخصی رشته مهندسی کامپیوتر متفاوت است. اسامی این دروس و ضرایب آنها به قرار زیر است:مبانی فناوری اطلاعات
مهندسی فناوری اطلاعات
تجارت الکترونیک
مدیریت و کنترل پروژه فناوری اطلاعات
مهندسی فناوری اطلاعات 2
گرافیک کامپیوتری
اصول و مبانی مدیریت
مولتی مدیا
پروژه فناوری اطلاعات
کارآموزی

_دروس اختیاری :

دروس اختیاری دروسی است که دانشجو باید از میان آنها به دلخواه 5 درس یعنی 15 واحد را انتخاب کند. از میان این دروس درس هایی ما نند" گرافیک و خبره "به دانشجویان رشته نرم افزار نیز ارائه می شود. اسامی این دروس و ضرایب آنها به قرار زیر است. مدیریت نگهداری فناوری اطلاعات
تحقیق در عملیات
سیستم های خبره
مدیریت رفتار سازمانی
تعامل انسان و کامپیوتر
مباحث نو در فناوری اطلاعات
سیستم اطلاعات جغرافیاییGIS
شبیه سازی کامپیوتری
طراحی و پیاده سازی کتابخانه الکترونیک
بهینه سازی کاربردی
نرم افزارهای توزیع شده
آموزش مجازی


کارشناسی ارشد :
این مقطع شامل نیمسال تحصیلی است و در 32 واحد به دانجویان ارائه می شود. پذیرش از رشته های مهندسی کامپیوتر, مهندسی الکترونیک و مهندسی صنایع نیز صورت می گیرد.

_گرایش ها

1- تجارت الکترونیکی
2-سیستمهای چند رسانه ای
3-مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
4-امنیت اطلاعات
5- شبکه های کامپیوتری
6- مهندسی فناوری اطلاعات (IT)

_ضرایب دروس و مواد امتحانی :

1- زبان تخصصی، 2-دروس مشترک (شامل ساختمانهای گسسته، ساختمانهای داده ها، طراحی الگوریتم، مهندسی نرم افزار ، شبکه های کامپیوتری) 3- اصول و مبانی مدیریت، 4- اصول طراحی پایگاه داده ها، 5- هوش مصنوعی، 6- سیستمهای عامل، 7- معماری کامپیوتر. ضرایب به ترتیب دروس عبارتند از:
1- تجارت الکترونیکی (1، 2، 1، 1، 1، 1و0) 2-سیستمهای چند رسانه ای (1، 2، 1، 1، 1، 1 و0 )
3- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی (1، 2، 2، 1، 1، 1 و0) 4 - امنیت اطلاعات (1، 2، 0، 1، 1، 1و 1)
5- شبکه های کامپیوتری (1، 2، 0، 1، 1، 1 و 1)6- ضرایب همانند گرایش تجارت الکترونیکی

_ دروس دوره ارشد :
الف- دانش زیر بنائی (دروس اصلی پایه) 6 واحد
ب- دانش عملیات تخصصی (دروس اصلی تخصصی) 9 واحد
پ- دانش یک حوزه تخصصی (دروس اختیاری) 9 واحد
ج- سمینار و روش تحقیق در فناوری اطلاعات 2 واحد
د- پروژه کارشناسی ارشد 6 واحد


_چند نکته:
با توجه به گرایشات مختلف دروس اصلی تخصصی در دو گرایش ( سیستمهای تکنولوژی اطلاعات ITS و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات ITC ) ارائه می شود.

برای پذیرفته شدگانی که رشته کارشناسی آنها IT نبوده است حداکثر شش واحد جبرانی بصورت پیش نیاز ارائه می شود.

_ دروس اصلی ( مشترک )
مدیریت و برنامه ریزی منابع اطلاعاتی                      ۳
مهندسی مجدد الکترونیکی فرایندهای کسب و کار    ۳

_ دروس تخصصی ( ITC )
شبکه های کامییوتری و انتقال داده ها                    ۳
ارزیابی عملکرد سیستم های کامپیوتری                ۳          
سیستم های خبره و مهندسی دانش                   ۳


_ دروس تخصصی ( ITS)
واسط های تجارت الکترونیک                                ۳
بازاریابی استراتژیک بر روی اینترنت                       ۳
استراتژی تکنولوژی اطلاعات



مدیریت وکمیسردریایی
 

مدیریت وکمیسردریایی

دیباچه: تهیه‌ قطعات‌ یدکی‌ کشتی‌ یا لوازم‌ الکترونیکی‌ و مکانیکی‌ موجود در کشتی‌، سوخت‌ کشتی‌ و مواد غذایی‌ برای‌ کارکنان‌ نیروی‌ دریایی‌، تقسیم‌بندی‌ و جا به‌ جایی‌ پرسنل‌ نیروی‌ دریایی‌، پیش‌بینی‌ و ارائه‌ طرح‌های‌ آموزش‌ ضمن‌ خدمت‌ کارکنان‌ نیروی‌ دریایی‌ و استخدام‌ نیروی‌ انسانی‌ جدید بر عهده‌ افسران‌ کمیسر دریایی‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ باید درباره‌ تخصص‌های‌ مختلف‌ نیروی‌ دریایی‌ اطلاعات‌ نسبتاً خوبی‌ داشته‌ باشند تا بتوانند جا به‌ جایی‌ پرسنل‌ نیروی‌ دریایی‌ را به‌ درستی‌ انجام‌ دهند و در تهیه‌ قطعات‌ یدکی‌ دستگاه‌های‌ مختلف‌ دچار مشکل‌ نشوند.
توانایی‌های‌ لازم :
توانایی‌های‌ لازم‌ و موقعیت‌ شغلی‌ این‌ رشته‌ در بخش‌ معرفی‌ رشته‌های‌ دانشگاه‌ علوم‌دریایی‌ امام‌خمینی‌ ذکر شده‌ است‌. گفتنی‌ است‌ این‌ رشته‌ از بین‌ داوطلبان‌ هر سه‌ گروه‌ آزمایشی‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌تجربی‌ و علوم‌انسانی‌ دانشجو می‌پذیرد.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌ :
روانشناسی‌ کار، حقوق‌ اساسی‌ ، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان‌، اصول‌ حسابداری‌، ریاضیات‌ و کاربرد آن‌ در مدیریت‌، آمار و کاربرد آن‌ در مدیریت‌ ، کامپیوتر و کاربرد آن‌ در مدیریت‌ ، روش‌ تحقیق‌ در مدیریت‌ ، توسعه‌ اقتصادی‌ و برنامه‌ریزی‌ ، مبانی‌ مدیریت‌ اسلامی‌ و الگوهای‌ آن‌ .
دروس‌ اصلی‌ و تخصصی‌:
مبانی‌ سازمان‌ و مدیریت‌ ، مدیریت‌ رفتار سازمانی‌ ، مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌ ، تحقیق‌ در عملیات‌ ، حسابداری‌ صنعتی‌ ، مدیریت‌ تولید، تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌ ، بازاریابی‌ و مدیریت‌ بازار، اصول‌ ناوبری‌، اصول‌ مهندسی‌ دریایی‌، تدارکات‌ در دریا، مدیریت‌ پرسنلی‌ در ارتش‌، اصول‌ ترابری‌، مدیریت‌ تدارکات‌ در ساحل‌، حقوق‌ دریایی‌ ، اصول‌ بیمه‌ و بیمه‌ دریایی‌، اقتصاد ترابری‌، مدیریت‌ مالی‌ در ارتش‌، حسابداری‌ دولتی‌، سیستم‌ خرید و انبارداری‌ و توزیع‌، حقوق‌ بازرگانی‌ ، زبان‌ تخصصی‌، کارآموزی‌


منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هشتم آذر 1389ساعت 15:22  توسط نیلو  |  نظر بدهید

در سال 1356 در دانشکده کشاورزی رشته ای به نام «علوم زراعی»تدریس می شد که خود شامل چهار گرایش از جمله دامپروری بود.در سال1359 این رشته با نام دامپروری از رشته ی علوم زراعی مجزا و پایه گذاری شد و با 18 دانشجو کار خود را آغاز کرد.در سال 1362 این رشته اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی کرد و پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد از سال1372 و در مقطع دکتری تخصصی از سال 1377 آغاز گردید.این رشته در سال 1378 از طرف وزارتخانه مربوطه ،به «علوم دامی » تغییر نام داد .

برخی معتقدند که علوم دامی ، رشته ای است که برای شهرنشینان خیلی جالب توجه نمی باشد.اما امروزه با پیشرفت روز افزون تمامی ممالک غرب و شرق جهت داشتن توسعه پایدار و اقتصاد سالم به ناچار باید دست به دامان کشاورزان شد اغلب با شنیدن کلمه علوم دامی تصور بر این دارند که این رشته همان چوپانی مدرنیته است در صورتی که ازلحاظ کیفی این رشته اگر بیشتر از رشته هایی همچون علوم آزمایشگاهی و زیست شناسی و سایر رشته های علوم تجربی نباشد کمتر نیست دروسی همچون بیو شیمی، ژنتیک فیزیولوژی و آمار و جانور شناسی و... در رشته های نامبرده فوق با همین کیفیت وجود دارد.

تعریف رشته علوم دامی :

علوم دامی"Animal science" مجموعه علوم و فنونی است که در زمینه ی تغذیه و بهداشت،ژنتیک واصلاح،فیزیولوژی و مدیریت و پرورش حیوانات اهلی و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

این رشته را در کشورهای دیگر با نام «زئو تکنیک»نیز می شناسند که به عبارتی فن تربیت حیوان یا روش تربیت حیوان و رام کردن آن می باشد.

عمده مباحث این رشته در مورد فیزیولوژی،تغذیه،ژنتیک و اصلاح دام است که به اختصار در مورد هر کدام در زیر توضیح داده می شود:

تغذیه:

همان گونه که از اسم این مبحث پیداست مطالب اصلی این مبحث در ارتباط با هرچه بهتر کردن تغذیه دام و طیور به منظور بهره برداری بیشتر از محصول نهایی می باشد که این محصول می تواند شیر یا گوشت یا عسل یا گوشت و تخم انواع طیور باشد . این مبحث به طور تخصصی شامل گرایش های نشخوار کننده گان و تک معده ای ها«خوک،اسب و طیور» می باشد .

ژنتیک:

ژنتیک خود دارای دو سطح مولکولی و سلولی می باشد که ژنتیک در این رشته شامل هر دو دسته می باشد . منظور از ژنتیک در رشته علوم دامی شناسایی و انتخاب حیواناتی بامقاومت بیشتر به بیماری ها وشرایط سخت آب و هوایی ، حیواناتی با سطح تولید بیشتر محصول می باشد (از روش اصلاح مندلی).هدف دیگر ژنتیک در این رشته ، اصلاح و گسترش نسل حیوانات با شرایط بهتر از نظر تولید و راندمان و سازگاری و مقاومت در برابر بیماری های دام و طیور است .

فیزیولوژی:این مبحث به طور اختصاصی به بررسی و مطالعه ی میزان تاثیر عوامل تغذیه ای و محیطی در بهبود تولید و تولید مثل دام برای افزایش محصولات می پردازد

علوم مرتبط با این رشته:

بیو شیمی،میکروبیولوژی،پاتولوژی،دامپزشکی،تغذیه،ژنتیک،فیزیولوژی و جانور شناسی می باشد و. همانطور که مشاهده می کنید نه اینکه این رشته چوپانی مدرنیته نیست بلکه یکی از مشکل ترین رشته های دانشگاهی به شمار می رود.

مراکز آموزش عالی کشور در 4 مقطع جداگانه علوم دامی دانشجو می پذیرند: الف) کاردانی: شامل رشته های تکنولوژی تولیدات دامی، تکنولوژی پرورش طیور، تکنولوژی پرورش گاو و گاومیش، تکنولوژی پرورش زنبور عسل و تکنولوژی پرورش دام در مرتع. ب) کارشناسی: شامل رشته های مهندسی علوم دامی، مهندسی تولیدات دامی، مهندسی پرورش گاو و گاومیش، مهندسی پرورش طیور. ج) کارشناسی ارشد: شامل رشته های تغذیه دام، ژنتیک و اصلاح دام، فیزیولوژی دام، مدیریت واحد های دامپروری، پرورش طیور. د) دکترای تخصصی: شامل دکترای تغذیه دام، دکترای ژنتیک و اصلاح دام، دکترای فیزیولوژی دام،دکترای پرورش طیور.

اهمیت و جایگاه رشته در جامعه :
در جوامع انسانی تغذیه ی بهینه یکی از مهم ترین فاکتورها محسوب می شود . در کشور در حال توسعه ای چون ایران ، تامین غذای جامعه مثل سایر کشورهای جهان یکی از مهم ترین مسائل است . تأمین پروتئین مورد نیاز کشور همواره از عمده مشکلات اقتصادی و در عین حال پرهزینه بوده است. در شرایط فعلی نیازهای غذایی انسان یا از طریق تولیدات گیاهی تأمین می گردد و یا از طریق تولیدات دامی. تولیدات دامی بهترین منبع تأمین پروتئین مورد نیاز جوامع بشری است. اهمیت این امر باعث گردیده است که امروزه در کشورهای پیشرو جهان شاهد پیشرفتهای شگرف تکنیکی در تأمین منابع پروتئین باشیم از سوی دیگر فراورده های لبنی که یکی از زیر مجموعه های تولیدات دامی است نیز دارای اهمیت مختص به خود است .
با توجه به مسائل بالا جایگاه رشته علوم دامی در جامعه کاملا مشخص است .

صنعت و بازارکار تواناییهای لازم برای داوطلبان این رشته و ادامه تحصیل در آن :داوطلب باید از روحیه کار در محیطهای کشاورزی و روستایی، کار در کنار حیوانات و گیاهان و همچنین از قدرت جسمی لازم، برخوردار باشد و در درسهای علوم پایه مخصوصاً زیست شناسی قوی باشد. تواناییهای فارغ التحصیلان دانش آموختگان رشته علوم دامی در مقطعهای تحصیلی مختلف، می توانند در موارد مختلف، ایفای وظیفه کنند که به طور مختصر به شرح زیر است:

الف) کاردانی: اداره امور واحدهای پرورش دام، طیور و زنبور عسل. کمک به کارشناسان در تدوین و اجرای برنامه های مدیریت پرورشی، بهداشت، تغذیه، اصلاح، تولید مثل و ...، دام و طیور. همکاری در اجرای طرحها و استفاده بهینه از امکانات موجود.

ب: کارشناسی: مدیریت واحدهای تولیدی دولتی، تعاونی و خصوصی دامپروری. کارشناسی مختصص برنامه ریزی در زمینه های مختلف علوم دامی در سازمانهایی چون وزارت کشاورزی، جهادسازندگی و غیره. تدریس در هنرستانهای کشاورزی و کارشناسی امور آموزشی و تحقیقاتی در مراکز آموزش عالی، تحقیقاتی و مشاوره ای.

ج) کارشناسی ارشد
تدریس درسهای علوم دامی در آموزشکده ها و دانشکده های کشاورزی
.
تحقیق در زمینه های مختلف امور دام و طیور. برنامه ریزی و هدایت امور اجرایی و تخصصی در زمینه های مختلف علوم دامی.

د) دکترای تخصصی: تدریس و پژوهش در مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور - قبول مسوولیتهای مهم اجرایی و مشاوره ای در امر برنامه ریزی، انتقال فن آوری و افزایش توان تولیدی بخش علوم دامی کشور. کمک در توسعه مرزهای دانش و فنون پیشرفته در رشته های مختلف علوم دامی.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد