طنز کنکوری ها


ترجمه‌ی لوح ‌های تاریخی کنکوری

طبق اخبار نه‌چندان موثقی که به دست ما رسیده، به‌تازگی تعدادی لوح نوشته ی باستانی به خط میخی کشف شده است که نشان دهنده ی وجود کنکور در ایران باستان می‌باشد و ثابت می‌کند که اجداد ما هم در هزاران سال قبل با مشکلاتی شبیه مشکلات جوانان کنکوری مواجه بوده‌اند. در ادامه, ترجمه  ی برخی از این لوح‌های باستانی را جهت ابراز هم‌دردی با پشت‌کنکوری‌های معاصر، چاپ می‌کنیم.

 . خط20-  من جمشید، پسر کامران، فرزند یکی‌یکدانه و کاکل‌زری بابا و مامان، قول گرفت از آن‌ها که اگر در کنکور الواح میخی قبول شد، برایم یک پلی‌استیشن خرید به صد سکه‌ی زرین، همراه با ارابه‌ای آخرین مدل، مجهز به چنجر و ساب و رینگ‌اسپرت و...
توضیح: کشف این لوح ثابت کرد که از قدیم‌الایام شیوه ی تشویق یک پشت کنکوری( ولو با وعده‌هایی که حتی اختراع آن‌ها هزاران سال دیگر صورت می‌گیرد!) بیشتر از شیوه‌های سرکوفت زنانه مثل این‌که: حالا هی درس نخوان تا آخرش بری سر‌ساختمان و آجر بیندازی بالا! مؤثر واقع شده است.

خط 30  - از دودمان هفت جد مؤسسه ی کنکور‌دار، من، صاحب مؤسسه ی کنکور میخ‌چی، کسی هستم که رتبه‌های تک‌رقمی از بابل و آشور و کلده و نینوا و جردن و میدان ونک در محضرم حاضر و در رشته‌های توپ قبول شدند.
بابا، من دیگه کی هستم.
توضیح: گویا متن فوق، به یک لوح میخی تبلیغاتی اختصاص دارد که مدیر یک آموزشگاه کنکور در ایران باستان به ذکر خدمات ارزنده‌اش پرداخته است.

خط 40  - و من دل‌های داوطلبانی که در کنکور دولتی قبول نمی‌شدند را شاد کردم . و در هر دشت و صحرا و جزیره و آتشفشان و قله‌ی کوهی، واحد دانشگاهی تأسیس نمودم... باشد که شهریه‌هایتان را به موقع بپردازید چون خوش‌حسابی نشانه‌ی شخصیت شماست.!
توضیح: تاریخ‌دانان برجسته احتمال می‌دهند متن این لوح نوشته، توسط رئیس دانشگاه‌های غیر دولتی ایران باستان تحریر شده باشد تا آیندگان بدانند حتی در ایران باستان هم علم بهتر از ثروت بوده‌ است و مردم هر ترم برای کسب علم در قالب واحدهای علمی و نظری و آزمایشگاهی ثروت زیادی می‌پرداختند.!

خط 50 -  من، آقا سیامک، پدر گلی و هوشنگ و زری... زمانی که کنکور دادم‌ 18ساله بودم و امروز که الواح جواب‌های قبولی آمده 40سال دارم... تازه به رتبه‌ی کنده کاری شده‌ام هم اعتراض دارم.
توضیح :  این کشف تاریخی نشان دهنده‌ی مراحل طولانی شرکت در آزمون، کندن خانه‌های پاسخ صحیح به وسیله ی میخ و چکش، صحیح کردن آن‌ها، کنده‌کاری اسامی قبول شده‌ها در تیراژ 10میلیون نفر و.... است! حالا اگر کسی مثل نویسنده‌ی لوح فوق به نتیجه‌ی آزمونش اعتراض هم داشته باشد, باید زمان مورد نظر را دو برابر کرد و امیدوار بود احتمالاً تقی یا بتول توانسته باشند حق پدرشان را زنده کنند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد