X
تبلیغات
رایتل

گروه آموزشی مشاوره و پرورشی و تربیت بدنی در سوریه و لبنان و اردن

سه‌شنبه 1 آذر‌ماه سال 1390

اعتماد به نفس چیست؟

به زبان ساده، اعتماد به نفس احساسی است که فرد را نسبت به این که شخصیتی صادق، توانمند و کارآمد است، مطمئن می کند. اعتماد به نفس به طور کلی در کسانی بیشتر مشاهده می شود که عزت نفس بالاتری داشته باشند. عزت نفس، میزان ارزشی است که فرد برای خود قایل است. هر قدر احساس ارزشمندی شخص بالاتر باشد، اعتماد به نفس او هم بیشتر بوده  و در برابر بسیاری از فشارها و آسیب های محیطی مقاوم تر خواهد بود.داشتن اعتماد به نفس محکم و قوی، به شما در برنامه ریزی امور شغلی، خانوادگی و سایر موارد زندگی کمک می کند. در زیر، چند روش برای افزایش اعتماد به نفس شما پیشنهاد شده است که مطالعه و بکارگیری آن می تواند مفید باشد.

 

اعتماد به نفس چیست؟

به زبان ساده، اعتماد به نفس احساسی است که فرد را نسبت به این که شخصیتی صادق، توانمند و کارآمد است، مطمئن می کند. اعتماد به نفس به طور کلی در کسانی بیشتر مشاهده می شود که عزت نفس بالاتری داشته باشند. عزت نفس، میزان ارزشی است که فرد برای خود قایل است. هر قدر احساس ارزشمندی شخص بالاتر باشد، اعتماد به نفس او هم بیشتر بوده  و در برابر بسیاری از فشارها و آسیب های محیطی مقاوم تر خواهد بود.داشتن اعتماد به نفس محکم و قوی، به شما در برنامه ریزی امور شغلی، خانوادگی و سایر موارد زندگی کمک می کند. در زیر، چند روش برای افزایش اعتماد به نفس شما پیشنهاد شده است که مطالعه و بکارگیری آن می تواند مفید باشد.

 

1.  ارزش خود را بشناسید.

نسبت به همه آن چه که برای جهان انجام داده اید، آگاه باشید. هر روز چند دقیقه برای یادآوری- یا نوشتن – نقش خود در محیط کاری، در زندگی عاطفی، در مناسبات اجتماعی، در فعالیت های اقتصادی و نظایر آنها، اختصاص دهید. درک کنید که قادر به ارائه خدمات زیادی به جامعه هستید تا احساس قدرت بیشتری داشته باشید.

  2. اهداف خود را تنظیم و پیگیری کنید.

تبدیل یک آرزو به هدف و سپس، برنامه ریزی درست و انجام آن تا دستیابی به نتیجه مطلوب، کار بسیار رضایت بخشی است. وقتی شما آخرین قسط وامی را پرداخت کردید که برای خرید اتومبیل مورد علاقه خود از بانک گرفته بودید، به خود آفرین بگویید و به احساس رضایتمندی ناشی از اجرای دقیق برنامه ای که تنظیم کرده بودید، دقت کنید.

 3. آماده پذیرش شکست باشید.

پذیرش این نکته که ممکن است در برنامه خود شکست بخورید، یک امر کلیدی است. در غیر این صورت، اگر شکست را به عنوان بخشی از زندگی نبینید، کوچک ترین مشکلی که ایجاد می کند این است که « خویشتن » شما را متلاشی خواهد ساخت. خطر کنید  و یاد بگیرید که گاهی بیافتید. مسلما تلخی رد شدن در یک آزمون استخدامی مهم، وقتی که در یک مصاحبه برای کار در یک شرکت معمولی قبول می شوید، شیرین تر می شود.

 4.یک حرفه یا هنر جدید یاد بگیرید.

با فراگیری انجام یک کار جدید، به خودتان قوت قلب دوباره ای خواهید داد که می توانید با موقعیت های غیر منتظره به خوبی درگیر شوید. مثلا برای آموختن یک زبان جدید ثبت نام کنید یا در مورد یکی از شهرهای کشور، از کتاب های جغرافیا، اطلاعاتی فراهم کنید و یاد بگیرید. از همه بهتر، از دوست مکانیک خود بخواهید تا به شما یاد دهد که چگونه روغن اتومبیل خود را عوض کنید.

 5. فعال باشید.

کم تحرکی جسمی، گاه منجر به کاهش فعالیت های ذهنی می شود. بسیاری از آقایان نیاز به کار در بیرون خانه دارند تا بتوانند تصویر مثبتی از خود داشته باشند، یا به این وسیله اختلالات قلبی ارثی را از خود دور کنند. اما هر کسی- چه زن و چه مرد- بدون استثنا زمانی که از نظر جسمی، متناسب و موزون باشد، احساس بهتری دارد. ورزش به شما روحیه ای شاداب می دهد و در درازمدت، احساس خواهید کرد که برای انجام هر کاری توانا هستید.

 6. به آراستگی و ظاهر خود برسید.

برای کسانی که تقریبا همیشه مشکل اعتماد به نفس دارند، بی توجهی به ظاهر خود، آخرین علامتی است که نشان می دهد احساس ارزشمندی در آنان به پایین ترین حد رسیده است. این که ظاهر شما چگونه باشد به این معناست که عالم هستی شما را چگونه می بیند. بنا بر این از ظاهر خود غفلت نکنید. اگر موقع ترک خانه، از ظاهر خود احساس رضایت نموده و متوجه شوید که از نظر دیگران نیز فردی آراسته و مرتب محسوب        می شوید، آنگاه در اعتماد به نفس خود تغییر مثبت شگفتی را کشف و درک خواهید کرد. بنا بر این در جامعه خوب ظاهر شوید و با قامتی راست قدم بزنید.

 7. دور خود را با افراد شایسته پر کنید.

به خاطر داشته باشید فقط با کسانی ارتباط برقرار کنید که بتوانید با آنها رابطه ای همراه با احترام متقابل داشته باشید. کسانی که قادر باشند در گفتگو با شما روشنگر و هدایت کننده باشند. دوستی، یک عامل بنیادی در افزایش اعتماد به نفس برای هر دو نفر می باشد. وقتی دوست شما تشخیص می دهد که شما مثلا فردی پر حرف هستید، شما نیز متوجه این خصلت خود شده و ممکن است سعی نمایید آن را کنترل کنید.

 8. از وقت خود درست و کامل بهره ببرید.

علایق و مهارت های خود را نسبت به همه جنبه های زندگی خویش، حفظ کنید. به عبارت دیگر، از سرگرمی های خود مثل مطالعه، نقاشی، یا باغبانی در منزل، غفلت نکنید. در ضمن، اجازه ندهید که شغل و حرفه شما همه وقت آزادتان را به خود اختصاص دهد، یا دوست جدیدتان مانع پرداختن شما به علایق و سرگرمی هایتان شود. یادمان باشد، برای این که بالاترین احساس مثبت را از خود داشته باشیم، باید به تمام جنبه ها و عوامل وجودی خود توجه کنیم.

 9. با جهان ارتباط خود را حفظ کنید.

خبرها را دنبال نمایید و سعی کنید تا در باره هر چیز کوچکی، اطلاعاتی داشته باشید. هر روز مطلب جدیدی بیاموزید، تا اگر لازم شد بتوانید در مورد آن اظهار نظر کنید. از وقایع روزمره گرفته تا موضوعات تاریخی درازمدت. به این ترتیب، احساس نخواهید کرد که نسبت به آن چه در حال وقوع است، ناآگاه هستید.

  10. اجتماعی باشید.

با هر کس- صندوقدار بانک، راننده اتوبوس، یا منشی مطب پزشک- روش گفتگوی مناسبی را به کار گیرید. مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید. به این ترتیب، در برخورد با مردم، به ویژه افراد غریبه، مسلط تر و مطمئن تر خواهید بود. در نتیجه، در موقعیت های ناآشنا، احساس ناامنی یا تهدید نخواهید داشت.

 11. در فعالیت هایی شرکت کنید که احتمال برتری شما زیاد است.

در برنامه هایی شرکت کنید که احتمال موفقیت شما در آن بیشتر است. مثلا، شرکت در مسابقات کتاب خوانی، جلسات فامیلی، نقد فیلم، شعر خوانی، تعمیر وسایل منزل، و ... به این ترتیب ثابت می کنید که شما می توانید به توانایی های خود اطمینان داشته باشید و این موضوع اعتماد به نفس شما را تقویت خواهد کرد.