X
تبلیغات
رایتل

گروه آموزشی مشاوره و پرورشی و تربیت بدنی در سوریه و لبنان و اردن

سه‌شنبه 19 مهر‌ماه سال 1390

پیوند اولیاء ومربیان ضرورت یا ترجیح

بسمه تعالی


هر سال به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان در مدارس برنامه های ویژه ای برگزار می شود که در طی آن ضمن یادآوری اهمیت واقعی و نمادین این پیوند  سخنرانان به بحث و گفتگو در باب اهمیت ارتباط نزدیک اولیاء و  مربیان می پردازند  .ارتباط مقدس و مبارکی  که می تواند فرایند آموزش و پرورش را تسهیل بخشیده و به اندازه ای این فعالیت را  آسان واثربخش نماید . کار تعلیم و تربیت آن قدر بزرگ وگسترده است که راه دیگری جز همراهی و همکاری این دو نهاد مقدس  باقی نمی گذارد. تقریبا همه نسبت به همکاری این دو نهاد یعنی خانه ومدرسه اتفاق نظر دارند و هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد و هر قدر که به اهمیت و گستردگی ابعاد آموزش و پرورش  کودکان و نوجوانان خود پی می بریم  ضرورت همکاری اولیاء و مربیان بیشتر احساس می شود . تا جایی که آموزش و پرورش بدون همراهی اولیاء ناقص ، ضعیف و ناتوان خواهد بود . تصور کنید پدر و مادر نسبت به آموزش فرزندانشان و مدرسه  بی تفاوت شوند .در این شرایط مثلث خانواده ،دانش آموز و مدرسه با چه مشکلاتی روبرو خواهند شد. .حضور به موقع و به اندازه خانواده در مدرسه و پیگیری وضعیت فرزند ناخودآگاه در ذهن معلم وسایر عوامل، توجه به دانش آموز و وضعیت او را تداعی می کند.ومهم تر از این مساله تاثیر مثبتی که در روند تحصیل فرزند خواهد گذاشت .به عبارت دیگر زمانی که والدین ارتباط گسترده تری با مدرسه داشته باشند دانش آموز در حوزه رفتار آموزشی و انضباطی و فردی تلاش بیشتری کرده تا  تصویر روشن تری از خود بر جای گذارد .کودکانی که والدینشان در فعالیت های مربوط به مدرسه شرکت می کند  نوعی روحیه اجتماعی پیدا می کنند و نسبت به جامعه و مسایل مربوط به آن احساس مسئولیت بیشتری دارند .  در حالی که بسیاری از مدارس علیرغم  همراهی و همکاری خانواده و اولیا ء با طیف گسترده ای از مشکلات پیش بینی شده و نشده مواجه هستند، می توان پیش بینی کرد زمانی که این رابطه ضعیف باشد چه مسایلی پیش روی مربیان و خانواده ها خواهد بود   .  مربیان  چقدر می توانند جای خالی این حمایت ها را بگیرند .و آیا اساسا می توانند به جای والدین نقش ایفا کنند؟ . همانطور که خانواده نمی تواند به جای معلم قرار گیرد.  شاید قابل قیاس نباشد اما برای روشن شدن بحث می تواند مفید باشد . کار حمایتی اولیاء در معرکه تعلیم و تربیت شبیه بیمار و فرد ناتوانی است که با مراجعه به پزشک دارو دریافت کرده وبا مصرف آن آرام آرام حالش خوب شده است .نکته مهم این جاست که زمانی دارو می تواند کارساز باشد که سیستم حمایتی و حفاظتی خود بدن نیز همچنان فعال باشد در غیر این صورت کارساز ترین داروها هم نمی تواند شرایط بیمار را به سمت بهبودی سوق دهد .وبه زودی فرد بیمار از پا در خواهد آمد. والدین در جریان تعلیم و تربیت ،نقش حمایت کننده را ایفا می کنند . یعنی آموزش هایی که در حوزه آموزشی  و اخلاقی و تربیتی به دانش آموزان ارایه می شود توسط خانواده باید دریافت و پشتیبانی شود. آن ها باید در جریان تحصیل فرزند خود قرار گیرند نقاط قوت و ضعف آن ها را که در جریان  آموزش کشف و شناسایی می شود .بشناسند و با همدلی و همراهی مربیان مدرسه به تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف فرزند خود بپردازند. در حقیقت اولیاء شریک واقعی مربیان مدرسه محسوب می شوند و تا آن جا که قانون اجازه می دهد بهتر است در جریان تصمیم گیری های مدرسه قرار گیرند و از توان و ابتکار و خلاقیت خود اولیاء مدرسه را بی بهره نگذارند . از جمله اهداف ارتباط اولیاء با مدرسه  کشف ظرفیت های بالقوه ای است که در تک تک اولیاء وجود دارد وممکن است به دلیل کم توجهی و کم توقعی مربیان مدرسه هیچگاه آشکار نشده باشد  .  مااز والدین انتظار نداریم که در کلاس های درس حاضر شوندکه این کار را باید به معلم تعلیم دیده سپرد . اما آن ها باید با حضور فعال خود و دادن دلگرمی به مربیان و معلمان نشان دهند که همراه و همدل هستند و از هیچ کمکی برای بهبود شرایط مدرسه فرزندانشان دریغ نخواهند کرد . در گذشته ای نه چندان دور انجمن های اولیاء و مربیان به دلیل عملکرد یک سویه مدیران و سایر عوامل در آموزش و پرورش تبدیل به مرکزی برای تامین احتمالی بخشی از ضعف های مالی مدرسه شده و گویا هیچ کارکرد دیگری عملا برای آن متصور نبوده است . درحالی که اساسا کار انجمن جمع آوری اعانه برای مدرسه نبوده و اگر این بحث مطرح می شده صرفا برای کمک به دانش آموزانی است که از تمکن مالی کافی برخوردار نبوده و لازم است بامدیریت انجمن مورد حمایت قرار گیرند .درمدرسه معمولا در طول سال تحصیلی به مناسبت های مختلف مراسمی برپا می شود که می تواند با حضور اولیاء گرم تر ،هدفمند تر و سازمان یافته تر باشد شاید خانواده که نسبت به سایر عوامل مدرسه ناظر بهتری برای نگاه به عملکرد مدرسه محسوب می شود بتواند ضعف های نادیده یا پنهان مدرسه را مورد شناسایی قرار داده و دلسوزانه به دست اندرکاران برای تصحیح روش ها وخط مشی ها همکاری ویاری رسانند. انشاءالله محمد رضا کوثری مشاور مجتمع آموزشی امام خمینی(ره)  سوریه دمشق                                      واحد مشاوره مهر ماه 1390